Pasen in Lissabon – 31/03/2023 tem 15/04/2023
Nadat we op 31 maart de laatste zaken hadden verzameld die nog mee moesten en we ze allemaal hadden opgeborgen in de motorhome waren we rond 22u15 klaar voor ons vertrek naar Portugal.
Op camping “Lisboa Camping & Bungalows” (Estrada da Circunvalação 1400-061 Lisboa, Portugal) hadden we een plaats gereserveerd vanaf zondag 2 april en daarvoor moesten we ongeveer 2.075km. overbruggen.
Zoals steeds, wanneer we ’s nachts rijden en we zeer grote afstanden willen overbruggen, is de theorie dat we dit doen tot we moe zijn om dan een paar uur te slapen alvorens onze route te vervolgen.
Ter hoogte van Blois hielden we halt bij een benzinestation dat beschikt over parkeerplaatsen voor motorhomes en caravans. Hier sloten we ons aan bij enkele andere reizigers die er reeds stonden. Onderweg hadden we af en toe al veel regen te verduren gekregen. We verbleven enkele uurtjes op deze plaats om rond 7u30 onze weg te vervolgen.
Ongeveer 3u30 later hielden we halt op een rustplaats ter hoogte van Jonzac (een kleine 100 km. vóór Bordeaux).
Bordeaux passeerden we met de nodige vertraging doordat we van de ene file naar de andere file reden.
Ter hoogte van Narbonne begon het opnieuw hard te regenen en tot een eind voorbij de Spaanse grens kregen we bakken regen en hagel te verwerken. Op een gegeven moment stond er zoveel water op de baan dat we onze snelheid moesten reduceren tot max. 30km/u en het water de onderkant van onze banden volledig opslorpten.
Ook de niet aflatende wind bleef ons rijplezier parten spelen tot een heel eind in Spanje.
Rond 19u50 bereikten we onze overnachtingsplaats: de camperplaats “Area de Autocaravanas Suances” in Palencia. Deze camperplaatsen bezochten we reeds tijdens onze zomervakantie in 2018. Toen stonden we er quasi alleen terwijl we nu over één van de laatst beschikbare plaatsen konden beschikken.
Het principe op de camperplaats is echter nog steeds hetzelfde gebleven: De volgende gratis zaken kan je er steeds gratis aantreffen: water, afvalwater lozen, toiletcassette reinigen, douche, wasmachine, strijkplank, strijkijzer en een toilet. Er staan zelfs drinkbakjes voor honden alsook een locatie waar je je motorhome kan wassen (er staat zelfs een stelling zodat je het dak van je motorhome ook makkelijk kan bereiken). Voor de elektriciteit wordt 4€ aangerekend.
Aan de overkant van de camperplaats tref je nog steeds de uitbater zijn benzinestation en redelijk uitgebreide minimarkt aan.
Na een heerlijke overnachting stonden we voor dag en dauw aan het benzinestation van de uitbater waar we onze diesel- en adBlue tanken vulden. Ook in de minimarkt kochten we enkele etenswaren en een palletje San Miguel dat er zeer voordelig werd aangeboden.





Na een rit van een kleine 700 km. bereikten we rond de middag ons doel: “Lisboa Camping & Bungalows” (Estrada da Circunvalação 1400-061 Lisbon GPS: N38°43’30” W9°12’27”)
Aangezien we vooraf een reservatie hadden geplaatst van 2 april tot 10 april verliep het bezoek aan de receptie zeer vlot. Met onze digitale toegangskaarten voor de in- en uitgangen en een plaatsnummer op zak gingen we op zoek naar de ons toegewezen locatie.
Toen we eraan kwamen bleek onze plaats ingenomen te zijn door een caravan die volledig was geïnstalleerd.
Er zat niets anders op dan opnieuw langs de receptie te passeren waar men zich uitgebreid verontschuldigden voor het ongemak. Er bleek een wijziging van locatie niet doorgegeven te zijn tussen de collega’s waardoor onze initiële plaats niet meer beschikbaar was.
Poging 2 was meer succesvol: een fraaie plaats op de hoek van een laan. Op de plaats zelf beschikten we over elektriciteit, een wateraansluiting met wasbak en een aansluitpunt voor het afvoeren van grijswater. Ook een picknickbank hadden we er tot onze beschikking.
Aangezien we nogal vermoeid waren van de in totaal 2.075 km. lange rit besloten we de namiddag te gebruiken om een beetje te luieren en de “snoet” van de motorhome een opfrisbeurt te geven want daar hingen de nodige insectenlijkjes aan. De San Miguel biertjes smaakten voortreffelijk .




Lissabon – algemeen
Nu zou ik dit verhaal bijzonder lang kunnen maken door alle kenmerken en bezienswaardigheden van Lissabon hier op te sommen, maar dat zou teveel afleiding van ons reisverhaal opleveren.
Daarom zet ik hieronder enkele linken waar, volgens ons, interessante info van Lissabon te vinden is:
- https://www.portugal-vakantie.info/lissabon.html
- https://www.reisroutes.be/blog/lissabon/bezienswaardigheden-lissabon/
- https://www.youtube.com/@RenataPereiraTV/search?query=lisbon
- https://www.cityspotters.com/nl/portugal/lissabon/bezienswaardigheden
- https://www.google.be/maps/search/Bezienswaardigheden+Lissabon+op+kaart/@38.7431752,-9.2297758,12z/data=!3m1!4b1?hl=nl&entry=ttu
- https://www.absolutefacts.nl/landen/portugal/aardbeving-lissabon-1755.htm
Lissabon – dag 1 – o.a. Bairo Alto, Caixa en Alfama
Bij het verlaten van de camping sloegen we rechtsaf om een eindje verder bus 714 te nemen richting Praça da Figueira tevens de eindbestemming van deze lijn. De rit kostte ons 2€ per persoon en daarvoor zaten we ongeveer een uurtje in de bus.
Praça da Figueira is een belangrijk verkeersknooppunt met vele bushaltes en een metrostation en is gelegen in de wijk Baixa. Dit plein werd in het verleden verschillende keren heraangelegd, maar oorspronkelijk stond er in voor de grote aardbeving van 1755 een groot ziekenhuis.
Toen wij er uit stapten was er een grote markt aan de gang met ontelbare eethuisjes. Ook de tuk-tuks die er op toeristen stonden te wachten zijn er in grote getallen aanwezig. De tuk-tuks vind je trouwens over gans de stad terug.
Nadat we een beetje op het plein hadden rond gekeken begaven we ons in de richting van de Avenida da Liberdade waar het Hard Rock Café is gelegen. Aangezien ik petten van deze keten verzamel stond het voor mij buiten kijf om er naartoe te gaan .





Vooraleer we het Hard Rock Café bezochten stopten we bij het “Fábrica da Nata – Pastéis de Nata” op de Praça dos Restauradores 62 -68.
Pastel de nata (of in het meervoud Pasteis de nata) komt oorspronkelijk uit Portugal en bestaat uit een combinatie van bladerdeeg met een vulling van onder andere citroen, vanille en kaneel. Het oorspronkelijke recept, dat afkomstig is uit een bakkerij in Belém – Lissabon, is geheim maar dit recept komt aardig in de buurt. Later hier meer over.
We nuttigden er nog twee andere Portugese specialiteiten:
- Pastel de bacalhau (meestal gemaakt van een mengsel van aardappelen, bacalhau (kabeljauw), eieren, peterselie, ui en soms een vleugje nootmuskaat.)
- Croquete de vitela (kalfskroketten)
Na het nuttigen van deze lekkernijen kochten (eindelijk) we een pet in het Hard Rock café .
Ofwel weet u het al ofwel hebt u het vernomen via één van de bovenstaande websites, maar Lissabon is meer dan behoorlijk heuvelachtig en één van de grootste kuitenbijters was voor ons de klim naar Castelo de São Jorge.
We sloegen de Santa Justa lift over omdat het daar dik van het volk stond. De lift werd ontworpen in 1900 en hielp de inwoners van Lissabon om van de ene wijk naar de andere te verhuizen (van Baixa naar Chiado) zonder lange geplaveide straten te hoeven beklimmen.
Deze oudste bekende vesting in deze plaats dateert uit de 2e eeuw vóór Christus, hoewel de overblijfselen die gevonden zijn dateren uit de 6 eeuw vóór Christus. De archeologische deskundigen hebben hier overblijfselen gevonden van de Feniciërs, de Grieken, de Carthagenen, de Romeinen en de Arabieren, waardoor de bezetting van deze regio in verre tijden bevestigd wordt.
Het kasteel heeft waarschijnlijk zijn huidige vorm gekregen in de 10e en 11e eeuw toen Lissabon een belangrijke Moorse havenstad was. In 1147 veroverde de eerste koning van Portugal, D. Afonso Henriques, het kasteel en de stad op de Moren. Tussen de 13e en de 16e eeuw kende het kasteel zijn belangrijkste tijdperk. In de 16e eeuw werd Vasco da Gama hier ontvangen door koning D. Manuel I, na zijn terugkeer van de zeereis naar Indië. Het eerste Portugese theaterstuk, geschreven door Gil Vicente, werd hier opgevoerd ter gelegenheid van de geboorte van koning D. João III.






Het kasteel is in 1910 erkend als nationaal monument en is in de 20ste eeuw uitgebreid gerestaureerd, waardoor het het huidige aanzien kreeg. Het is één van de belangrijkste locaties van de stad en wordt veel bezocht door toeristen en zelfs de bevolking uit de omringende wijken. Vanaf het kasteel heeft u het beste uitzicht op Lissabon en de rivier de Taag.
Binnen is een museum (dat wij niet bezochten), waar u de geschiedenis van Lissabon kunt zien en de toren van Ulisses. De legendarische stichter van de stad heeft zijn naam gegeven aan de oude toren “Torre do Tombo” van het kasteel, waarvandaan men met een periscoop, met één blik, de stad in 360º kan bekijken.
Wat je er ook in grote getale aantreft zijn pauwen. Het loopt er vol met (tamme) pauwen die redelijk wat lawaai maken met hun geschreeuw. De mannetjes proberen met hun mooie kleuren en rechtopstaande staarten indruk te maken op al het vrouwelijke schoon.




Naast een volledig panoramisch zicht over de ganse stad heb je er ook een mooi zicht op “Ponte 25 de Abril”, dé brug van Lissabon.
Deze rode brug is de absolute blikvanger van de stad. Deze indrukwekkende hangbrug verbindt de stad met de zuidoever. Sinds 6 augustus 1966 is de Ponte de 25 Abril open voor publiek. Toen heette het nog de Ponte Salazar, vernoemd naar dictator Salazar.
Op 25 april 1974 vond de revolutie plaats waarbij Salazar verjaagd werd en daarom werd de naam veranderd in Ponte 25 de Abril.
Het stalen kunstwerk is meer dan 2,2 kilometer lang en op het hoogste punt hangt de Ponte de 25 Abril 75 meter boven het water. Wat de Ponte de 25 Abril vooral zo opvallend maakt, is het ontwerp. De stalen hangbrug is gebaseerd op het ontwerp van de Golden Gate Bridge in San Francisco. Dit doet natuurlijk niets af aan de schoonheid. De hangbrug heeft nu zes rijstroken en een spoorverbinding.
Wanneer je naar de brug kijkt kan niet naast het “Monumento Cristo Rei” kijken. Dit is een honderd meter hoog monument van Christus gelegen aan de zuidelijke oever van de Taag en bij de Ponte de 25 abril. Boven op de heuvel staat het honderd meter hoge monument van Christus, waarvandaan u een schitterend uitzicht heeft over de stad.
Het Christusbeeld staat met de armen gespreid richting Lissabon en lijkt als twee druppels water op het grote beroemde beeld dat waakt over Rio de Janeiro in Brazilië. In feite is het Portugese beeld daar ook op geënt. Het beeld staat op een 82 meter hoge voet, bestaande uit vier pilaren, waarvan twee aan de binnenkant voorzien zijn van een lift. Het Christusbeeld zelf is 28 meter hoog. Aan de voet van het beeld is een bezoekersplatform ingericht, van waarop u van het panorama kan genieten.



Nadat we vanop de kasteelmuren, het grote plein en alle andere mogelijke uitzichtpunten genoten van alle andere vergezichten, verlieten we het kasteel en nuttigden we een hapje en drankje in Restaurante Conqvistador (Tv. de São Bartolomeu 12, 1100-509 Lisboa, Portugal).
Daarna zakten we terug af in de richting van de Taar. Onderweg stopten we nog bij een koffieshop waar we een koffie en enkele lokale zoetigheden nuttigden.
We vervolgden onze weg en passeerden onderweg de overvolle legendarische tram 28. Deze leuk gekleurde trammetjes brengen dagelijks vele toeristen de stijle hellingen op en mogen rekenen op veel bekijks. Een tramritje kost je 3€ per persoon te betalen aan de trambestuurder.




Nog een andere mooie bezienswaardigheid dat we tijdens onze afdaling passeerden (naast de vele vergezichten natuurlijk) was de kathedraal van Lissabon (Sé de Lisboa) in de wijk Alfama. De architectuur dateert uit de romaanse, gotische en barokperiode. De kathedraal was het idee van Alfonso Henriques, de eerste koning van Portugal, en is gebouwd op de plek waar eerst een moskee stond. Sindsdien staat hier dus deze rooms-katholieke kerk, die tevens de zetel van de aartsbisschop is. De kathedraal is dagelijks te bezoeken tussen 9:00 en 19:00.
Op het einde van onze afdaling wandelden we onderdoor de “Arco da Rua Augusta” (een triomfboog ter herinnering aan de heropbouw na de aarbeving van 1755 bestaande uit zes kolommen van ongeveer 11 meter hoog en versierd met beelden van historische figuren).
Via deze weg bereikten het gigantische “Praça do Comércio”. Het plein Praça do Comércio is één van de mooiste pleinen van Europa. Aan de zuidkant grenst het aan het immense estuarium van de Taag. Tot aan het tijdperk van het vliegtuig was dit de grootse ontvangstruimte van Lissabon voor de schepen. Hier kwamen koningen en staatshoofden aan die Portugal bezochten. In het geometrische midden van het plein, gericht naar de rivier, staat het standbeeld van D. José I op zijn paard Gentil, gemaakt door beeldhouwer Machado de Castro.



Een beetje voorbij het plein namen we opnieuw bus 714 in de richting van onze camping. Daar kwamen we na een busrit van een klein uurtje moe, maar voldaan aan.
Vooraleer naar onze plaats te gaan maakten we nog een verkennende wandeling over de gigantische camping en lokaliseerden we o.a. het zwembad, brasserie, de minimarkt en het servicepunt voor motorhomes.
Met een apéritiefje, een licht avondmaal en een deugddoende douche kwam er een einde onze eerste dag in Lissabon.
Lissabon – dag 2 – Belém,de bijhorende pasteis en nog véél meer
Rond de middag vertrokken we wederom met bus 714 naar de wijk Belém.
Belém is een gemoedelijk gebied aan de rivier de Taag, bekend om de visrestaurants en huizen versierd met kleurrijke tegels. Aan de schaduwrijke groene gazons vind je historische monumenten die herinneren aan het zeevaarders verleden van Portugal.
We stapten ter hoogte van het imposante “Mosteiro dos Jerónimos” (Jerónimos klooster)
Het klooster is een symbool van de Portugese macht en rijkdom in de 15e en 16e eeuw. De bouw begon in 1502 onder architect Diogo de Boitaca. De basis van de gebouwen is gotisch, maar dat zou vijftien jaar later veranderen onder bouwmeester João de Castilho. Die maakte het klooster tot wat het nu is: een prachtig voorbeeld van de zogeheten Manuelstijl, genoemd naar koning Manuel.
Het klooster staat op de plek waar ontdekkingsreiziger Vasco da Gama en zijn bemanning zich in 1497 afzonderden, voor ze hun reis naar India ondernamen. Na deze succesvolle tocht besloot koning Manuel er een klooster te bouwen. Dat was mogelijk, omdat de schatten uit India – kruiden en specerijen – enorm veel geld opbrachten. Zowel Vasco da Gama als Manuel liggen er begraven, evenals koning Sebastião en vooraanstaande Portugese dichters.
De versieringen in het klooster hebben vrijwel allemaal een maritiem thema. Boven de hoofdingang staat een beeld van Hendrik de Zeevaarder, maar hij is bepaald niet alleen: links en rechts van hem staat nog een hele reeks andere mensen in reliëf afgebeeld. Rond de binnentuin loopt een dubbele kloostergang die rijk is versierd met manuelijnse decoraties.
De westelijke vleugel van het klooster is een maritiem museum. Hier krijg je een goed beeld van de zeemacht die Portugal ooit was. Er hangen oude zeekaarten en verder zijn er veel modellen te zien van de schepen waarmee de Portugezen de wereld ontdekten. Plus natuurlijk voorwerpen die de ontdekkingsreizigers terugbrachten naar Portugal.
In 1983 werd het klooster door de UNESCO uitgeroepen tot werelderfgoed.



Vanaf het klooster volgden we de weg die parallel loopt met de spoorweg. Na heel wat meters te hebben afgelegd staken we via een brug de spoorweg over en bereikten we een groene zone die ons tot bij de toren van Belém bracht.
De Torre de Belém (Toren van Belém) is een verdedigingstoren aan de oever van de Taag.
Het bouwwerk in laatgotische Manuelstijl is in het begin van de 16de eeuw opgericht om de ontdekkingsreizen van Vasco da Gama en de grandeur van de Portugese macht in het tijdperk van de grote ontdekkingen te herdenken. Het is één van de voornaamste bezienswaardigheden van Lissabon. De Toren van Belém werd in 1910 uitgeroepen tot nationaal monument, en in 1983 werd hij door de UNESCO uitgeroepen tot werelderfgoed.



Via de prachtige promenade kuierden we langs de oever van de taag opnieuw in de richting van het klooster.
Aan de promenade bevinden zich tal van gezellige eet- en drankgelegenheden. Bij één ervan, “Mister Tapas”, hielden we halt en verzorgden we onze innerlijke mens met een grote tapasschotel en enkele cocktails. Het was er zalig vertoeven.



We zetten onze weg langs de promenade verder, maakten een boog rond de jachthaven en begaven ons naar het “Padrão dos Descobrimentos” monument.
Het Padrão dos Descobrimentos is een monument ter ere van de Portugese ontdekkingsreizigers die in de 15de en 16de eeuw de wereld hebben verkend. Het bouwwerk is 52 meter hoog en heeft de vorm van een schip met gebolde zeilen. Op de voorplecht staan 33 prominenten uit de Portugese geschiedenis.
Hendrik de Zeevaarder is de figuur aan de top van het monument, uitkijkend over de rivier. Achter hem staan aan beide zijden van het monument andere belangrijke personen, verbonden met de ontdekkingsreizen: Ontdekkingsreizigers, cartografen, kunstenaars, wetenschappers, missionarissen en leden van het koningshuis.
Via een lift is het dak te bereiken. Wij betaalden hier 10€ per persoon voor. Niet weinig, maar het uitzicht is adembenemend.









Nadat we het monument hadden bezocht staken we opnieuw via een brug de spoorweg over en begaven we ons richting de banketbakkerij “Confeitaria de Belém”. Dit is DE locatie om het bekendste custardtaartje van Portugal te nuttigen: “Pastéis de Belém”.
In 1837 begonnen ze met het maken van de originele Pastéis de Belém, volgens een eeuwenoud recept uit de Mosteiro dos Jerónimos. Dat geheime recept wordt in deze banketbakkerij elke dag opnieuw met de hand gemaakt, uitsluitend op ambachtelijke wijze. Naar hun eigen zeggen bieden zelfs vandaag de dag de Pastéis de Belém de unieke smaak van de aloude Portugese zoete bereiding.
Slechts enkele mensen kennen het originele recept. Trouwens de naam “Pastéis de Belém” werd door deze banketbakkerij gepatenteerd waardoor ze in de rest van Lissabon en bij uitbreiding, Portugal en de rest van de wereld, “Pastéis de Nata” worden genoemd.
En wij kunnen het bevestigen: we aten op verschillende locaties Pastéis de Nata, maar nergens waren ze lekker als de originele Pastéis de Belém.






Met deze lekkernijen in onze buik brachten we een bezoek aan de “Jardim Botânico Tropical” (tropische botanische tuin) .
In het park vindt men vooral tropische en subtropische planten. Sommige planten die er worden aangetroffen houden verband met de Portugese ontdekkingsreizen zoals de peper, de cacaoboom en de kaneelboom. Het Palácio dos Condes da Calheta uit de 17e-18e eeuw herbergt vaak wetenschappelijke tentoonstellingen over onderzoek naar natuurlijke hulpbronnen, volkeren uit en de geschiedenis van de tropische streken. Net zoals in het Castelo de São Jorge troffen we ook hier ontzettend veel pauwen aan.










Het werd stilaan tijd om naar de camping terug te keren en terwijl we op bus 714 wachten ter hoogte van het klooster, dronken we nog iets aan het barretje naast de bushalte. Kwestie van het nuttige aan het aangename te koppelen.
Bij aankomst op de camping maakten we nog een lekker avondmaal klaar en genoten we van de rest van de avond.
Lissabon – dag 3 – Sintra
Eerst en vooral een woordje over Sintra:
De kastelen en paleizen van Sintra lijken rechtstreeks uit een sprookje te komen. Sintra is 2000 jaar oud en heeft rijke geschiedenis. Vroeger woonde hier de allerrijkste mensen in grote paleizen, kastelen en landhuizen. De bosrijke omgeving is prachtig en ook de ruige kustlijn is niet ver weg. De stad en de omgeving staan al sinds 1995 op de UNESCO werelderfgoedlijst.
De volgende bezienswaardigheden tref je er aan (bron van de linken = Wikipedia)
- Het Paleis van Queluz, de vroegere zomerresidentie van de Portugese koningen, een paleis uit de 14e en de 16e eeuw.
- Kerk uit de 13e eeuw.
- Boven de stad het paleis Palácio da Pena (1840-1850), gebouwd rond een klooster uit de 16e eeuw.
- Het Castelo dos Mouros (Morenkasteel) uit de 7e en 8e eeuw.
- Het Paleis van Sintra.
- Quinta da Regaleira
- Paleis van Monserrate
- Convento dos Capuchos, klooster uit de 16e eeuw.
En dan nu het verloop van ons dagje Sintra:
’s Morgens waren we vroeg uit de veren en pad om vooraan de camping bus 750 te nemen naar Halte Estação Benfica.
Inderdaad dezelfde die je zou nemen om naar het befaamde voetbalstadion te gaan . Maar dit ter zijde…
Toen we station betraden merkten we op dat de rolluiken van de loketten gesloten waren en dat er een papier aanhing met de melding dat er tot en met het weekend een staking aan de gang was bij de spoorwegen, maar dat er af en toe nog treinen reden.
We bekeken de schema’s en tot ons groot jolijt zagen we dat onze trein nog operationeel was. We kochten ons via een automatisch loket 2 tickets en begaven ons naar het spoorplatform.
Niet veel later zaten we op een overvolle trein richting Sintra.
Toen we daar arriveerden voelden we de bui al hangen en een beetje later, toen we met één van de tourgidsen stonden te praten werd ons verteld dat de staking niet enkel voor de spoorwegen geldig was, maar voor alle overheidsdiensten. Dit betekende dat er geen museum of bezienswaardigheid geopend was en dit tot het einde van de week! Dit betekende dat we eventueel enkel de buitenkant van de bezienswaardigheden zouden kunnen bekijken.
Eerst zakte de moed ons in de schoenen, maar uiteindelijk hebben we het beste ervan gemaakt door wat rond te wandelen en eens goed te gaan eten en drinken in het oude stadsgedeelte.
Nadien zochten we opnieuw het station op en vertrokken we met weeral een overvolle trein richting Lissabon. We zullen ooit nog wel eens terugkeren naar Sintra om al de pracht en praal daar te bekijken.



















Lissabon – dag 4 – Time Out Market Lisboa en Bar Resto Tropico do Cais
Na een luie voormiddag stapten we opnieuw op de bus (715) met als doel de “Time Out Market” in de wijk Cais do Sodré.
Een 6-tal jaar geleden was deze week nog een verloederde buurt, maar kreeg de afgelopen jaren een flinke boost waardoor het nu een hippe uitgangsbuurt is geworden met o.a. diverse bars met live muziek, burlesque clubs, tapasrestaurants en vele pop-ups winkels / eetgelegenheden.
De Mercado da Ribeira is de bekendste en oudste markt van Lissabon. Time Out Magazine heeft de markt enkele jaren geleden een make-over gegeven en er een hippe hotspot van gemaakt: “Time Out Market Lisboa“. Inmiddels is het dé foodhal van Lissabon.
Je vind er etenswaren en gerechten van over gans de wereld. In het midden van de overdekte markt staan genoeg tafels en stoelen waar je de gerechten kan nuttigen.
Er bevind zich ook nog een groentenmarkt in een tweede hall voor zij die verse losse groenten en fruit wensen te kopen.
We gaven onze ogen goed de kost in de Time Out Market, maar besloten er toch maar niet te eten omdat het er ongelooflijk druk was. En dit is niet echt ons ding.



Toen we de Time Out Market verlieten langs de kant van de gezellig, groene en schaduwrijke Jardim Dom Luis viel, in de hoek van het plein, ons oog op een kraampje waar ze cocktails en andere drankjes verkochten. Onze keuze viel op een karaf Sangria van 1 liter die we ons lekker lieten smaken terwijl we de gezellige taferelen rondom ons aanschouwden.
Ondertussen hadden we een beetje honger gekregen en besloten we de drukte van het plein achter ons te laten. In één van de straten die op het plein toekomen vonden we een restaurant dat ons aansprak. “Bar Resto Tropico do Cais” in Rua Da Moeda, 2A.
Wat waren we blij met deze keuze! Elk gerecht, elke cocktail en sangria worden à la minute met dagverse producten gemaakt. Bovendien zijn de uitbaters bijzonder vriendelijke en grappige mannen met zeer veel eergevoel voor hun producten. Het was er om vingers en duimen van af te likken.






Nadat we hier wat blijven doorzakken werd het stilaan tijd om terug te keren naar de camping.
Daar aangekomen genoten we nog van een drankje en keken we naar de ondergaande zon. Zalig rustgevend.
Lissabon – dag 5 – kuieren in Belém
We hadden zo een beetje gezien wat we wilden zien in Lissabon, maar we konden het toch niet laten om nog eens terug te gaan naar Belém om een beetje te kuieren…
Dat is dan ook hetgeen we deden: we wandelden de promenade langs de Taag af tot aan het eetstalletje waar we op dag 2 de tapas hadden genuttigd. De reden waarom we er halt hielden was dat ze er Porto tastings aanbieden. We kregen er ieder een leuk uitziend plankje aangeboden met 5 verschillende Porto’s en bijhorende hapje. Zo hoorde er chocolade bij de witte, olijven en kaas bij de 3 rode en kastanjenoten bij de rosé Porto. Het paste allemaal perfect voor ons.
Daarna gingen we op zoek naar een restaurant om ons avondmaal. Ter hoogte van de Jardim Vasco da Gama zijn een groot aantal restaurants naast elkaar gelegen. Alle terrassen zaten tjokvol en bij één van deze zaken werden alles behalve vriendelijk beantwoord op onze vraag of ze nog een plekje vrij hadden.
Achter de hoek van deze “restaurantenrij” troffen we restaurant “Queijadas de Belém” aan. We werden er zeer vriendelijk onthaald en kregen al gauw een net vrijgekomen tafeltje toegewezen.
Naast ons zat een Fransman met zijn Portugese vriend waarbij de wijn en andere drank rijkelijk vloeiden. Ook hun, redelijk luidruchtige, conversatie zorgde voor de nodige leuke animo op het terras.
Het eten zelf, enkele traditionele gerechten waaronder bacalhau, was ongelooflijk lekker.
We namen geen dessert want niet ver van het restaurant is banketbakkerij “Confeitaria de Belém” gevestigd waar we nog een doosje Pasteïs de Belém kochtten. Zó lekker.
Nadien kochten we nog enkele souvenirs in één van de vele typische souvenirwinkeltjes alvorens de bus te nemen naar de camping.




Lissabon – dag 6 – dagje camping en uit eten in Belém
Niet teveel te rapporteren over deze dag. Het is Pasen.
Na onze motorhome een beetje te hebben gepoetst aan de binnenkant de douche van de motorhome eens te hebben getest begeven we ons nogmaals naar Belém voor een kleine wandeling (die we afsloten met enkele glaasjes lekkere sangria) en een lekkere maaltijd (ja hoor, opnieuw in restaurant “Queijadas de Belém“).
Het was zalig vertoeven in Belém: er waren bijna geen mensen op straat te bekennen. Ook de bussen reden zo goed als leeg rond. Pasen wordt hier echt nog thuis samen met de familie gevierd.
Na onze culinaire pause keerden we terug naar de camping en maakten we de motorhome vertrekkensklaar.
Morgen vertrekken we richting huiswaarts en het doel is de camperplaats van Pamplona. Een rit van net geen 1.000km.
Het plan is om in Pamplona 2 overnachtingen te doen zodat we het centrum nog eens kunnen bezoeken.
Als we er niet geraken stoppen we natuurlijk ergens anders.
Op weg naar Pamplona…
Paasmaandag brachten we in de motorhome door.
We namen rond een uur of zeven afscheid van de camping en na een bezoekje aan een benzinestation waarna we definitief vertrokken richting Pamplona. Spijtig genoeg hadden we, ook al was het een feestdag, last van files rond Lissabon.
Uiteindelijk lieten we de files achter ons en hadden we er voor de rest van onze etappe geen last meer van.
Rond de middag hielden we halt in Aldehuela De La Bóveda voor de middagpauze.
Het was net voor 18u30 en met 919km. op de tagteller wanneer we aankwamen op de camperplaats van Pamplona waar er nog genoeg vrije plaatsen beschikbaar waren. We kozen ons een plekje uit tegen de muur van de brandweerkazerne en betaalden onze 2 overnachtingen aan de automaat. Hier ben je verplicht om je nummerplaat in te geven zodat bij het verlaten van de camperplaats de slagboom automatisch zou opengaan. Ik zeg “zou” want dit was duidelijk niet altijd het geval.



Nadien trokken we het centrum (niet het historische) in en gingen we in een gezellige lokale bar een aantal Pinxos eten. Een fris biertje smaakte daar perfect bij.
Het is niet de eerste keer dat we Pamplona bezoeken, maar ons doel is om in een winkel in het historische centrum wat verse Spaanse Iberico ham in te slaan. Maar dat is iets voor morgen…
Een dagje Pamplona
Zoals eerder vermeld: het is niet de eerste kaar dat we Pamplona bezochten, we deden dit eerder tijdens onze zomervakantie van 2018. Dus voor een iets meer uitgebreide beschrijving van de stad verwijs ik met plezier naar het verslag van deze zomervakantie.
We hadden een leuke dag in het historische centrum van Pamplona waarbij we het overgrote deel van onze tocht in 2018 herdeden.
In de Calle de la Estafeta gingen we nog eens heerlijke Pinxos eten in “Bar Zanpa”. Uiteraard vergezeld met enkele wijntjes.
Op de Plaza del Castillo pauzeerden we een tijdje op een bankje om de prachtige gebouwen die je eraan treft te bekijken.
Ook het Monumento al Encierro, een beeld die de stierenrennen in Pamplona uitbeeld, gingen we bewonderen.
We passeerden ook de Plaza de Toros (stierenarena) en keerden via de stadsomwalling opnieuw naar het historisch centrum waar we op de hoek van Calle Mercado en Calle Mercaderes in de speciaalzaak “Viandas” onze voorraad Iberico ham kochten.
Nadien kochten we in de overdekte markt, de “Mercado Publico”, o.a. nog wat Spaanse kaas, noten, brood en nog wat andere zaken.
Daarna keerden we terug naar de camperplaats waar we aan de motorhome nog wat genoten van de ondergaande zon.


















Pamplona – Flocques – een rit met zéér veel regen en wind…
De rit van Pamplona naar Flocques begon goed en vlotte zeer goed tot wanneer we Frankrijk goed en wel binnen waren. Toen begon de regen en de wind alsmaar toe te nemen.
Na een rit van 1047km. kwamen we aan op de camperplaats van Flocques (uitgebaat door de organisatie Aire Camping-Car). Het was een zeer vermoeiende rit door de constante sterke wind die er stond en door de striemende regen die we door gans Frankrijk trotseerden.
De wind en regen zou onze motorhome nog gans de nacht geselen. We merkten wel op dat onze nieuwe motorhome de windstoten eigenlijk goed verwerkt en we niet teveel schudden. Dit is een opmerkelijk verschil t.o.v. onze vorige motorhome (alhoewel hard schudden voor iedereen anders zal geïnterpreteerd worden natuurlijk).
Voor we gingen slapen reserveerden we nog 2 overnachtingen op de camperplaats van camping “Poldervallei” in Westende omdat de weersvoorspellingen voor het weekend daar leken mee te vallen.
Nog 2 dagen genieten in Westende
Na een mini ritje (toch vergeleken met onze vorige etappes) van ongeveer 230km. kwamen aan op bekend terrein: de camperplaats van camping Poldervallei. Hier zijn we ondertussen kind en huis, maar komen er elke keer weer graag terug. De nabijheid van het centrum met voldoende restaurants, bars, winkelgelegenheden en de mooie heringerichte wandeldijk zijn voor ons grote troeven.
De temperatuur was er aan de lage kant (ong. 12°C), maar het zonnetje was van de partij dus wij blij .
In het zonnetje maakten we een fijne wandeling over de mooie promenade van Westende en genoten we eerst van een aantal drankjes in een strandbar vooraleer we ons culinair lieten verwennen in “La Terrazza”.





Zaterdag 14 april, een speciale dag…
Toch voor ons. Vandaag zijn we 34 jaar getrouwd! Iets waar we eigenlijk best trots op zijn en een huwelijk waarin we beiden nog steeds gelukkig zijn (de ene dag al wat meer dan de andere, maar dat hoort erbij natuurlijk ;-) ).
Gedurende de dag maakten we een grote wandeling langs de kust en begaven we ons ’s avonds naar restaurant “Piper’s Pub“. Dit is een locatie waar je ontzettend lekker vlees- en visgerechten kan nuttigen in een gezellig Iers kader. Echt een aanrader!



Met een goed gevulde buik keerden we terug naar onze motorhome om de laatste nacht van deze vakantie in te zetten.
De laatste ochtend namen we een klein ontbijt tot ons, zetten we de motorhome een beetje aan kant en vertrokken we rond de middag huiswaarts.
Daarmee hadden we weeral een zeer ontspannende vakantie achter de rug én wat bijkomend zeer belangrijk voor ons was: we hebben in Lissabon, naast de vele mooie zaken die we hebben gezien, genoten van het lekker warm voorjaarsweer. Onze vitamine-D voorraad staat weeral op punt…
Klik hier om meer foto’s te bekijken van deze én onze andere motorhome reizen.
Op PolarSteps.com ziet onze trip er als volgt uit (https://www.polarsteps.com/LucCeulemans/6917403-pasen-in-lissabon):
Onze andere reizen kan u ook via onderstaande weg raadplegen:
Reacties
Pasen in Lissabon – 31/03/2023 tem 15/04/2023 — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>